1998:5

av Gösta Äng

om egendomsnämnderna

KMot 1998:5

De inomkyrkliga utredningarna inför ändrade relationer mellan kyrkan och staten efter år 2000 föreslår ändringar i kyrkans organisation på en del områden. Bland annat föreslås att obligatoriska egendomsnämnder inte skall finnas i stiften. Däremot framgår av förslagen att stiften och stiftsstyrelserna skall finnas i nuvarande omfattning.

Förvaltningen av prästlönetillgångarna föreslås ligga på stiften. Stiftsfullmäktige i respektive stift får ta ställning till vilket organ i stiftet som skall ansvara för denna förvaltning. Om inget annat beslutas kommer stiftsstyrelserna att få det direkta förvaltningsansvaret över prästlönetillgångarna.

De stora arbetsuppgifter som varje stiftsstyrelse har idag kommer sannolikt att öka efter år 2000. Att mot denna bakgrund ålägga stiftsstyrelserna ytterligare en mycket tung arbetsuppgift, att förvalta prästlönetillgångarna, är inte välbetänkt och därför anser jag detta förslag mycket olämpligt.

Den speciella sakkunskap som efterfrågas vid prästlönetillgångarnas förvaltning torde lämpligen tillgodoses i ett särskilt förvaltningsorgan. Av kyrkoordningen bör därför framgå att egendomsnämnder även i fortsättningen skall finnas som ansvariga för förvaltningen av dessa tillgångar.

Med stöd av ovanstående hemställer jag

att kyrkomötet inför år 2000 som sin mening uttalar att prästlönetillgångarna, i de stift som idag har stora värden i prästlönetillgångar att förvalta, även i framtiden skall förvaltas av i stiften utsedda egendomsnämnder med därtill hörande personal och administrativ enhet.

Vallsta den 10 maj 1998

Gösta Äng